Terug naar schoolgids overzicht

Ondersteuningprofiel

In het schoolondersteuningsprofiel laten wij zien hoe wij bij het Jan Arentsz bezig zijn om ons van passend naar inclusief onderwijs toe te bewegen. Bij passend onderwijs moet de leerling zich, met ondersteuning, aan het bestaande systeem aanpassen, terwijl bij inclusief onderwijs het systeem passend wordt gemaakt voor de leerling. Het huidige schoolondersteuningsprofiel is een document over de periode 2024 t/m 2028 en gaat over de wijze waarop de ondersteuning is georganiseerd binnen het Jan Arentsz en welke ontwikkeldoelen en ambities wij hebben voor deze periode, inclusief welke stappen wij willen zetten om deze doelen te realiseren.  

Als er meer ondersteuning nodig is dan wij binnen onze school kunnen bieden, kan het Samenwerkingsverband Noord Kennemerland (SWVNK) helpen bij het zoeken naar de best passende ondersteuning voor een leerling. Dit gebeurt altijd in overleg met de ouders en leerling.

Wilt u meer informatie over wat het Samenwerkingsverband is en voor u kan doen? Kijk dan op www.swvnk.nl of bel naar (072)7920100.

Input is belangrijk

Voor een schoolondersteuningsprofiel is input nodig van meerdere partijen:

  • Jaarlijks wordt de ondersteuning geëvalueerd binnen het interne ondersteuningsteam.
  • De ontwikkelagenda wordt jaarlijks geëvalueerd met input vanuit het interne ondersteuningsteam, schoolleiding en teamleden.
  • Er vindt jaarlijks een start- en eindgesprek plaats met onze ketenpartners. Hier sluiten de Ondersteuningscoördinatoren en schoolleiding vanuit het Jan Arentsz, de consulent van het Samenwerkingsverband, leerplichtambtenaar, jeugdarts en/of jeugdverpleegkundige van de GGD, de jeugd- en schoolcoach en preventief ambulant jeugdhulpverlener vanuit Stichting Groeimee en jongerenwerkers vanuit LINK/MEE.
  • Vanuit de leerling- en ouderenquêtes wordt input van de leerling en ouders/verzorgers verzameld.
  • Er is een intensieve samenwerking tussen de ondersteuningscoördinatoren en de consulent vanuit het Samenwerkingsverband, waardoor zij op de hoogte zijn van procedures, voorzieningen ontwikkelingen en trends in de regio met betrekking tot Passend Onderwijs.