Aanvullende beleid voor leerlingen met dyslexie en/of TOS:
- Deze leerlingen krijgen hun toetsen aangeleverd in lettertype Arial punt 12 met
regelafstand 1,5. - Deze leerlingen mogen, als dit expliciet in hun dyslexieverklaring staat, in de klas, bij het maken van schriftelijke overhoringen, toetsen en examens en bij het maken van huiswerk, gebruik maken van technische hulpmiddelen t.b.v. verklanking. Als de leerlingen gebruik maken van een computer of laptop mag de spellingcontrole aan staan, tenzij er, bij bepaalde onderdelen, specifiek op spelling wordt getoetst.
- Spelfouten gemaakt in een voorbereid werk dat specifiek gericht is op spelling worden wel volledig aangerekend. Spelfouten worden niet of minder zwaar aangerekend bij de talen, daar waar het werk niet specifiek is gericht op spelling (afspraken hierover worden gemaakt). Het uiteindelijk resultaat mag, door spelfouten, niet meer dan 10% van het totaal aantal punten lager zijn.
- Bij de overige vakken worden spelfouten niet gerekend; ze mogen wel worden verbeterd.
- Deze leerlingen kunnen aanspraak maken op een mondelinge overhoring. (Overleg over hoeveel mondelinge overhoringen is gaande.) Het is nu nog aan de individuele docent om te beoordelen of en wanneer dit gebeurt.
- Deze leerlingen hoeven in de klas niet hardop voor te lezen, tenzij zij zelf aangeven dat ze dit wel willen doen.
De dyslexiecoördinator maakt een overzicht van alle leerlingen met dyslexie en TOS die in aanmerking komen voor het aanvullend beleid dyslexie. Dit is gebaseerd op de adviezen die in de dyslexieverklaring van die betreffende leerling staan. Hiervan komt een notitie in Magister bij het kopje Begeleiding onder het sub-kopje Kenmerken.
De ondersteuningscoördinator en het examensecretariaat hebben contact over de overige leerlingen.
De leerlingenadministratie en examenadministratie houden het totaaloverzicht bij waarin staat van welke faciliteiten een leerling, die hiervoor in aanmerking komt, gebruik mag maken.