Een rustige en veilige opstap naar regulier onderwijs
De doorstroomklas is er voor leerlingen in leerjaar 1 en 2 van vmbo-tl en havo bij wie het (nog) niet lukt mee te draaien in het reguliere onderwijs, vaak door internaliserende problematiek zoals angsten of overprikkeling. Bij deze leerlingen wordt verwacht dat zij – met passende ondersteuning – een diploma kunnen behalen binnen het reguliere onderwijs. In de Doorstroomklas krijgen zij de kans om op hun eigen tempo toe te groeien naar (gedeeltelijke) deelname aan het reguliere schoolprogramma.
Wat is de Doorstroomklas?
Een klas binnen het Jan Arentsz Langedijk, in samenwerking met Heliomare, waar leerlingen op hun eigen tempo werken aan schoolse vaardigheden, sociale ontwikkeling en zelfvertrouwen. Het doel is: stapsgewijs terugkeren naar (delen van) het reguliere onderwijs. De klas bestaat uit maximaal 18 leerlingen en er is extra begeleiding door een pedagogisch medewerker. De klas heeft een vast lokaal met een eigen ingang, waardoor de grotere hoofdingang vermeden kan worden. Enkele vakken, zoals lichamelijke opvoeding, vinden buiten de klas plaats. De klas volgt een aanpak die hoort bij het voortgezet speciaal onderwijs, maar zit in een reguliere school. Na de eerste periode wordt met elke leerling bekeken hoe deze kan deelnemen aan onderdelen van het reguliere programma. Voor de een kan dat het volgen van een les in een reguliere klas zijn, voor de ander het doorbrengen van een pauze met de rest van de school.
De bedoeling is uit te gaan van wat een leerling wel kan en van daaruit steeds een stapje verder te zetten. Voor elke leerling worden vaste evaluatiemomenten gepland, waarin o.a. wordt besproken wat een passende plek is voor de leerling na de Doorstroomklas.
Waarom deze klas?
In de regio Noord-Kennemerland is er behoefte aan thuisnabij onderwijs voor leerlingen met een (tijdelijke) extra ondersteuningsbehoefte. Tot nu toe moesten veel van deze leerlingen uitwijken naar voorzieningen buiten de regio. Met de Doorstroomklas bieden we nu een plek dicht bij huis, binnen een reguliere VO-school, waar leerlingen op hun eigen tempo kunnen groeien.
Daarnaast biedt deze samenwerking tussen het Jan Arentsz en Heliomare ruimte voor ontmoetingen tussen leerlingen van regulier en speciaal onderwijs, én tussen hun docenten. We leren van elkaars expertise en bouwen samen aan een inclusieve onderwijsomgeving.
Tenslotte is deze klas ook bedoeld als leeromgeving voor innovatie. Door samen te werken, te experimenteren en te evalueren, ontwikkelen we een aanpak die als voorbeeld kan dienen voor andere scholen en regio’s. Zo geven we concreet vorm aan inclusief onderwijs in Noord-Kennemerland.
Het programma
De schooldag heeft een duidelijke opbouw en vaste ritmes. De ochtend begint rustig met een start van de dag, waarin het rooster van die dag wordt doorgenomen.
Leerlingen werken met een eigen rooster, dat we met elkaar opstellen. Ze volgen deels les in de Doorstroomklas en – als dat past en lukt voor de leerling – ook lessen in een reguliere klas bij het Jan Arentsz Langedijk. In het rooster is extra ruimte voor het trainen van sociale vaardigheden, vergroten van het zelfvertrouwen en leren plannen en organiseren.
Welke ondersteuning is er?
We bieden begeleiding op drie niveaus:
- Pedagogisch: rust, structuur en voorspelbaarheid. Er zijn duidelijke afspraken en vaste gezichten in de klas.
- Didactisch: diplomagericht onderwijs, visuele ondersteuning, kleine instructiegroepen, veel herhaling en direct toepasbare leerstrategieën.
- Sociaal-emotioneel: lessen in sociaal-emotionele vaardigheden, time-outruimte, individuele coaching indien wenselijk.
Leerlingen leren om hulp te vragen, samen te werken, om te gaan met veranderingen en eigen grenzen aan te geven.
Hoe ziet het team eruit?
De doorstroomklas wordt begeleid door een vast team:
- Vakdocenten Jan Arentsz en Heliomare
- Pedagogisch medewerkers van Heliomare
- Een orthopedagoog
- Ondersteuningscoördinatoren vanuit het Jan Arentsz en Heliomare
Dit team werkt nauw met elkaar samen, met ouders én met externe hulpverlening.
Hoe verloopt de aanmelding?
Met elke leerling vindt een verkenningsgesprek plaats met ouders, school van herkomst en een consulent van het samenwerkingsverband. Indien dit voor iedereen positief verloopt, zal een verdere dossieranalyse plaatsvinden. Als laatste volgt een startgesprek met de mentor waarin praktische afspraken gemaakt worden over het rooster, evaluatiemomenten en de precieze ondersteuningsbehoeften. De projectleider is het vaste aanspreekpunt. We werken nauw samen met basisscholen, verwijzers en jeugdhulp.
Voor meer informatie kun je contact opnemen met de projectleider van de Doorstroomklas:
Romy van Boxtel, gedragswetenschapper
E doorstroomklas@ja.nl
T 06 44 40 86 39