Onze visie, ambities en samenwerkingsprincipes vormen niet alleen de richtlijnen voor ons handelen. Ze zijn ook een kwaliteitskader, dat collectief door onze medewerkers wordt gedragen. Samen bewaken en verbeteren we de kwaliteit van ons onderwijs met de ‘professionele dialoog’. Dat houdt in, dat we onszelf en elkaar bij voortduring afvragen hoe onze acties en besluiten zich tot dit kwaliteitskader verhouden.
Graadmeters voor kwaliteit
Onze resultaten laten zich niet altijd in cijfers uitdrukken. Daarom baseren we ons bij het meten en evalueren van onze onderwijskwaliteit op resultaten die merkbaar, zichtbaar en meetbaar zijn, zoals de volgende graadmeters:
- Informatie uit de ‘warme’ overdracht leerlingen van het primair naar het voortgezet onderwijs.
- Tevredenheidsenquêtes onder leerlingen en ouders (zie scholenopdekaart.nl).
- Klankborden met leerlingen en ouders in de leerlingenraad, leerlingenvereniging, contactoudergroepen en de medezeggenschapsraad.
- Onderzoeken binnen de school zoals aansluiting tussen de vestigingen, examenresultaten.
- Rapportages van het vervolgonderwijs waarin we bekijken hoe onze leerlingen het in het vervolgonderwijs doen.
- Een tweejaarlijkse teammonitor en medewerkerstevredenheid onderzoek. De resultaten bespreken we in de teams. Thema’s die aandacht nodig blijken te hebben, behandelen we op studiedagen.
- Over de resultaten van deze metingen gaan we in gesprek met elkaar op school-, vestigings-, team- en medewerkersniveau en evalueren of de activiteiten en doelen die we voor ogen hebben het gewenste resultaat opleveren.
Meer informatie over onze visie op kwaliteit is te lezen in ons schoolplan.