De basisondersteuning is voor iedere leerling en vindt grotendeels plaats in de klassensetting.
De mentor volgt de leerling op basis van de drie pijlers: gedrag, verzuim en resultaten en is eerste aanspreekpunt, voor zowel de leerling als de ouders.
De wettelijke kaders rondom basisondersteuning zijn terug te vinden op de website van het Samenwerkingsverband Noord-Kennemerland: Iedere jongere krijg basisondersteuning – Artikel – SWVNK.
Klassenniveau
Op klassenniveau richten wij ons op een veilige en prettige pedagogisch-didactische leeromgeving. Daarnaast maken we gebruik van diverse methodes en online tools om de ontwikkeling van iedere leerling goed te kunnen volgen. Op alle locaties werken we met Magister, een online leerlingvolgsysteem.
Daarnaast wordt er bij het vmbo-locatie Alkmaar gewerkt middels de feedbackmethode OMZA. OMZA voor Organisatie, Meedoen, Zelfvertrouwen en Autonomie.
Binnen de havo/vwo-afdeling locatie Alkmaar wordt er gewerkt met het feedbackprogramma CATWISE, een online omgeving met drie modules: leerlingbespreking, portfolio van de leerling en zijn leerdoelen.
Op locatie Langedijk wordt er gewerkt met Simulise, een online omgeving waarin de leerling werkt aan zijn portfolio.
Mentoraat
De mentor is de spin in het web: het aanspreekpunt voor de leerling, ouders en heeft regelmatig contact met de leerling. Iedere leerling heeft, afhankelijk van welk leerjaar en welke opleiding, mentorlessen en/of coachingsgesprekken. Tijdens de mentoruren worden mentorzaken besproken, zoals klassenactiviteiten, plannen en organiseren, leerstrategieën of andere thema’s die spelen in de klas.
Er vinden een paar keer per jaar driehoeksgesprekken plaats, met leerling en ouders, waarin de individuele leerdoelen besproken worden. Het doel van een driehoeksgesprek is dat een leerling kijkt naar de eigen schoolse ontwikkeling en zich hierin autonoom voelt.
Leerlingbespreking
Er vinden een aantal keer per jaar leerlingbesprekingen plaats met het docententeam dat rondom de leerling staat. Tijdens deze vergaderingen wordt de voortgang van de ontwikkeling van de leerling besproken, zowel op het gebied van resultaten, als gedrag en verzuim.
Jongerenwerk
Op het Jan Arentsz zijn jongerenwerkers actief. Op een laagdrempelige wijze zoekt deze contact met de jongeren, organiseert activiteiten om positieve omgang te stimuleren, geeft voorlichting in onze klassen rondom thema’s die onze leerlingen bezighouden en signaleert opvallend gedrag. De jongerenwerker staat klaar voor vragen van onze leerlingen en collega’s en heeft een adviserende rol.
Activiteitenweek
Jaarlijks worden er activiteitenweken georganiseerd waarbij er verschillende thema’s worden uitgelicht, o.a. gericht op burgerschap. Tijdens de activiteitenweken maken we ook regelmatig gebruik van externe partijen om bepaalde thematiek onder de aandacht te brengen van de jongeren. Ook gaan de leerlingen er regelmatig op uit om buiten de school een bezoek te brengen aan bijvoorbeeld een instantie, kerk, voorstelling.
Meer informatie vindt u in ons ondersteuningsprofiel.