Terug naar schoolgids overzicht

Extra ondersteuning

Wanneer een leerling een extra steuntje in de rug kan gebruiken is de eerste stap dat de mentor contact heeft met de ouders en leerling. Dit kan zowel vanuit ouders als vanuit de mentor worden geïnitieerd. Indien nodig kan het ondersteuningsteam betrokken worden. Dit contact loopt via de schoolleider. De school bepaalt samen met u en uw kind welke ondersteuning nodig is. Deze ondersteuning kan zowel individueel als in een groep plaatsvinden. Indien nodig bieden we extra ondersteuning aan. Er vindt op regelmatige basis overleg plaats in het ondersteuningsteam, waarbij de schoolleider, de leerlingbegeleiders, ondersteuningscoördinator, jeugd- en schoolcoach en preventief ambulant jeugdhulpverlener aansluiten. Voordat een leerling in het ondersteuningsteam wordt besproken, bespreekt de mentor dit eerst met de leerling en ouders. Tijdens dit overleg wordt er gekeken wat er nodig is met betrekking tot de hulpvraag.

Trainingen

Vanuit school wordt een aantal trainingen aangeboden om een leerling te versterken op een specifiek gebied. Te denken aan een faalangstreductietraining, examenstresstraining, rouw- en verlies coaching, training groeimindset, training leren-leren, plannen en organiseren en Playing for Succes (via externe organisatie).

Taalbegeleiding, dyslexie en dyscalculie

Leerlingen met een officiële dyslexie- of dyscalculieverklaring hebben recht op aanvullende ondersteuning, evenals NT2-leerlingen. Deze aanvullende ondersteuning is gebaseerd op basis van de adviezen uit de verklaringen en de wettelijke bepalingen. Hierbij wordt wel rekening gehouden met wat de (on)mogelijkheden zijn binnen onze school.

Schoolaanwezigheid

Onze verzuimcoördinatoren houden de schoolaanwezigheid van onze leerlingen goed bij. Wanneer er opvallend veel verzuim gesignaleerd wordt neemt de verzuimcoördinator contact op met de mentor. Het kan gaan om ziekteverzuim, te laat komen of spijbelen. De mentor gaat in gesprek met de leerling en ouders en maakt afspraken rondom het verzuim. Wanneer het verzuim aanhoudt, werken wij nauw samen met de jeugdarts in geval van ziekteverzuim en voor overige verzuim met de leerplichtambtenaar. Onze school hanteert het protocol Schoolaanwezigheid dat binnen het Samenwerkingsverband is opgesteld (zie website).

Stichting Groeimee

Vanuit stichting Groeimee zijn er drie medewerkers verbonden aan onze school. Dit betreft de jeugd- en schoolcoach, een preventief ambulant jeugdhulpverlener en een gedragswetenschapper JGGZ-VO. De jeugd- en schoolcoach en preventief ambulant jeugdhulpverlener zijn wekelijks op school te vinden. Zij zijn er om leerlingen, hun ouders en de school te ondersteunen. De ondersteuning richt zich op sociaal- emotioneel welbevinden, gedrag op school, problemen thuis, problemen in de vrije tijd of doorverwijzen naar specialistische hulpverlening. De gedragswetenschapper kan gevraagd worden om met school mee te denken over specifieke vraagstukken. De gedragswetenschapper kan een klassenobservatie, een capaciteitenonderzoek en vragenlijsten afnemen en geeft vanuit daar handelingsadviezen aan school, ouders en de leerling.

Leerlingbegeleiding

Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van gedrag, school en sociaal- emotionele ontwikkeling krijgen hierbij (individuele) begeleiding van een leerlingbegeleider, gedurende een afgebakende periode. De aanmelding loopt via het ondersteuningsteam middels een MDO (Multidisciplinair Overleg). Bij een MDO zijn alle betrokkenen rondom een leerling aanwezig. Ouders worden vooraf aan een MDO altijd op de hoogte gesteld. Bij het gesprek zijn in ieder geval de leerling, ouders, mentor en iemand vanuit het ondersteuningsteam aanwezig. Tijdens het MDO wordt de hulpvraag verduidelijkt en besproken welke vorm van ondersteuning passend lijkt te zijn. Voor al onze leerlingen die begeleiding krijgen van de leerlingbegeleider wordt een OPP (ontwikkel perspectief plan) gemaakt en op regelmatige basis geëvalueerd met alle betrokkenen.

Vormen van begeleiding kunnen o.a. zijn:

  • Wekelijks of tweewekelijks gesprekken gericht op de leerdoelen van de leerling
  • Het gebruik maken van een rustige werkplek onder begeleiding van de leerlingbegeleider
  • Lesobservaties en coaching in de klas van de leerling
  • Handelingsadviezen opstellen en coaching bieden aan de docenten
  • Time-Out mogelijkheden

Multidisciplinair overleg – toewijzing (MDO-T)

Wanneer onze basis- en extra ondersteuning niet voldoende ondersteunend zijn, kan er een MDO-T georganiseerd worden. Bij een MDO-T wordt de onderwijsconsulent vanuit het Samenwerkingsverband uitgenodigd. Deze denkt mee over wat er nodig is voor de leerling op het gebied van onderwijs. Te denken valt aan een individueel arrangement, een verwijzing naar een bovenschoolse voorziening of verwijzing naar voortgezet speciaal onderwijs. De ondersteuningscoördinator is altijd aanwezig bij het MDO-T.